woensdag 13 januari 2016

Vitamine D-tekort? Zet jezelf in het zonnetje!

Het was begin 2015 dat ik naar de zoveelste keer dat jaar contact had met mijn huisarts en er zouden nog velen keren volgen. Ik belde voor de bloeduitslag en de huisarts meldde dat mijn vitamine D gehalte 'iets' aan de lage kant was. 'Iets', maar niets om mij zorgen over te maken.

Ik vroeg wat dat 'iets' tekort dan inhield. Hij vertelde mij dat ik een waarde van 20 had. Dat zei mij niets en ik vroeg wat dan 'normaal' zou zijn. De huisarts vertelde dat dat ongeveer 75 of 80 moest zijn. Dus het was 'iets' verlaagd... Ja hallo! Ik had nog maar een vierde over van wat in Nederland 'normaal' is!

Na even wat meer rondvraag in mijn omgeving en een queeste op internet, kwam ik al snel meer te weten. En dat wat ik heb ervaren en wat ik heb gevonden, wil ik graag aan het daglicht brengen.  Let wel, ik heb het aan den lijve ondervonden en beschouw mijzelf als ervaringsdeskundige. Maar, dat maakt mij nog geen arts. Daarom dat ik je aanraadt naar een arts te gaan als je deskundig advies nodig hebt. Wat ik heb geleerd en gevonden over vitamine D, vind je ook op mijn Pinterestbord over vitamine D.

Dit blog vertelt je het volgende...
- Wat is en doet vitamine D?
- Wanneer heb je een vitamine D tekort?
- Wat zijn de symptomen of klachten van een vitamine D tekort?
- Waardoor kan een vitamine D tekort ontstaan?
- Wat te doen als je de symptomen herkent of als je weet dat je een vitamine D tekort hebt?

Wat is en doet vitamine D?

Aanmaak van vitamine D: Je zult vast wel eens van vitamine D gehoord hebben. Net als dat je het kunt aanmaken door zonlicht. Om iets preciezer te zijn, kan je vitamine D zelf aanmaken onder invloed van ultraviolet licht en dat komt in de zon voor. Maar vitamine D speelt nog veel meer rollen in ons lichaam. Ik noem er een aantal, maar er zijn er meer.


Botten: Bij botopbouw spelen de mineralen calcium en fosfor een rol. Om deze mineralen uit onze voeding te kunnen halen, is vitamine D nodig. De bekendste bron om calcium binnen te krijgen, zijn zuivelproducten, maar dat in mijn optiek is dat zeker niet de beste. Als je net als ik niet tegen melk kunt, dan kun je calcium uit bijvoorbeeld vis en groene (blad)groenten zoals broccoli en spinazie. Ook fosfor kun je uit zuivelproducten halen, maar ook uit vis, peulvruchten en volkoren producten.
Zowel calcium en fosfor helpen bij de opbouw van botten en fosfor beïnvloedt ook de energiestofwisseling in het lichaam (bron: www.gezondheid.be).

Spieren: Vitamine D zorgt voor een verbeterde spierfunctie doordat de activiteit in de energiecentrales van de cel wordt vergroot (bron: www.nu.nl). Daarnaast draagt vitamine D bij tot verhoging van de aanmaak van eiwitten in spiercellen; tonus van de spieren, spiermassa, contractiekracht (bron: Luc van Oost).

Immuunsysteem: Als je vitamine D gehalte op orde is, zorgt dit er ook voor dat je minder snel ziek wordt. Vitamine D helpt bij het stimuleren van de productie van een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt (bron: Vitamine Informatie Bureau). Mijn fysiotherapeut, die een opleiding tot osteopaat volgt, vertelde mij ook dat onze slijmvliezen belangrijk zijn voor onze immuniteit. Dit omdat ons immuniteitsysteem net onder onze slijmvliezen ligt en het dus de slijmvliezen zijn die de eerste barrière vormen tegen schadelijke stoffen.

Wanneer heb je een vitamine D tekort?
Een heleboel informatie! En dat is nog zeker niet alles. Er zijn steeds meer studies die vitamine D linken aan bepaalde functies en aandoeningen van ons lichaam. Zo worden heel specifiek lage rugpijn, depressie en astma ook gelinkt aan een vitamine D tekort. Maar wanneer wordt er nu van een tekort gesproken? Daar zijn de meningen over verdeeld.

De waarde van vitamine D (en dan hebben we het in dit geval over vitamine D3, ook wel cholecalciferol genoemd) wordt meestal uitgedrukt in nmol/l en als normaalwaarden wordt in Nederland 75-80 nmol/l gehanteerd. Wanneer de waarde onder 25 nmol/l ligt, wordt er gesproken van een tekort.

Even ter vergelijking: Er zijn verschillende bronnen waar ik gevonden heb dat een 'normale' ondergrens op 80 nmol/l (bron: artikel Femke de Grijs) of zelfs 125 nmol/l mag worden gezet (bron: Dr. Mercola). Dat is dus gelijk of zelfs hoger dan de normaalwaarde die in Nederland en België op dit moment worden gehanteerd! 

Let op! Er wordt ook gesproken over ng/ml. Je kunt hier omrekenen om hoeveel nmol/l het gaat.

Wat zijn de symptomen of klachten van een vitamine D tekort?
Nu dat je meer weet over wat vitamine D met je doet en wanneer er gesproken wordt in Nederland van een vitamine D tekort, wil je misschien ook wel weten waar je zo'n tekort aan kunt herkennen. Het zijn enorm uiteenlopende symptomen en klachten die kunnen optreden bij een vitamine D tekort. Ik noem hier degene waar ik het meest last van heb:

* Moe, futloos, energieloos
* Lage rugpijn
* Pijn in gewrichten (bij mij met name polsen en heupen)
* Spierpijn
* Depressie
* Mist in het hoofd, concentratieproblemen
* Migraine
* Darmklachten

Dit is een aantal ziekten en klachten die mogelijk ook in verband te brengen zijn met een tekort aan vitamine D:
* Auto-immuunziekten (bv. MS)
* Kanker
* Osteoporose en artritis
* Astma
* Bloedend tandvlees
* Hart- en vaatziekten
* Hyperventilatie
* Angstaanvallen
... en nog heel veel meer! (Verschillende bronnen: o.a. Femke de Grijs en Gezondheidsnet).

Waardoor kan een vitamine D tekort ontstaan?
Afbeeldingsresultaat voor jezelf in het zonnetje zettenUit het zonnetje...  Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor een vitamine D tekort kan optreden. Volgens mij is de hoofdoorzaak dat je jezelf letterlijk en figuurlijk uit de zon hebt gehouden. Voor mij ging dat namelijk wel op. Ik werkte veel binnen en heb niet bepaald mijn licht laten schijnen.

Zonnebrand... Het gebruik van zonnebrand speelt ook een rol. Door zonnebrandcreme te smeren, blok je het ultraviolet licht uit de zon. En dat is nu net het licht dat nodig is om vitamine D aan te kunnen maken. Eigenlijk is de zon dé beste bron voor vitamine D.
 

Voeding... Daarnaast kan het volgens mij ook komen door niet goed voor jezelf te zorgen. Hier speelt voeding weer eens een heel belangrijke rol. Goede voeding is jouw brandstof. Dat lijkt mij reden genoeg om te letten wat je in je mond stopt en hoeveel energie het je oplevert. Dat is voor iedereen weer anders, maar als het om vitamine D gaat is vette vis (zoals makreel, haring en wilde zalm) een bron waardoor je veel vitamine D binnen kunt krijgen. Maar het is ook te halen uit boter, eieren en wat dacht je van levertraan?

Risicogroepen... Naast deze oorzaken, zijn er ook groepen die een verhoogde kans hebben op een vitamine D tekort. Denk aan mensen met meer pigment in hun huid of ouderen.

Wat te doen als je de symptomen herkent of als je weet dat je een vitamine D tekort hebt? 
Raadpleeg je huisarts: Laat in eerste instantie je bloedprikken bij je huisarts. Vanuit de huisarts zul je bij een tekort ampullen meekrijgen. De instructie wijst voor zich. Laat het niet bij deze ene keer zitten en volg het advies van de huisarts op.

Vraag specifiek naar de waarde: Je kon al lezen dat mijn huisarts vond dat mijn vitamine D waarde 'iets' aan de lage kant was, maar dat dit wel degelijk té laag was.

Vitamine D supplementen: Je kunt ook zelf vitamine D bij de apotheek of drogist aanschaffen, maar wees je ervan bewust dat te veel vitamine D schadelijk kan zijn. Overleg hierover met een arts.

Zet jezelf in het zonnetje: Dagelijks tenminste 15 minuten in de zon tussen 11 en 13 uur bij minstens zonkracht 3. En daarnaast mag je ook best eens wat liefs doen voor jezelf en goed voor jezelf zorgen om zo weer het zonnetje in huis te zijn. Je weet zelf prima waar jij blij van wordt en waar je dus weer van gaat stralen.

Voeding: Ook al is de zon dé bron om vitamine D aan te maken en aan te vullen, kijk ook eens wat voeding voor je kan doen. Mij helpt het, naast vitamine D3 bij te slikken, om meer (biologische / duurzame) vis te eten en biologische roomboter te gebruiken. Letterlijk boter bij de vis dus!


Dus... Zet jezelf in de zon en neem eens boter bij de vis!
Afbeeldingsresultaat voor jezelf in het zonnetje zettenNa het opvolgen van het advies van de huisarts (wekelijks ampullen slikken en dagelijks in de zon) als ook het aanpassen van mijn voeding (meer vette vis en boter), was mijn waarde in oktober 2015 vastgesteld op 26,7 ng/ml (ongeveer 65 nmol/l). Ik merk dat mijn klachten verbeterd zijn, met name mijn energiepeil en depressieve buien. Omdat ik nog wel klachten heb op het gebied van spieren en gewrichten (waar tot op heden niets voor is gevonden met verschillende onderzoeken), ga ik binnenkort van start aan de Rugschool en staat er een afspraak met het Centrum voor Lichamelijk Onverklaarbare Klachten, allebei in Kortrijk (België).

Er is nog heel veel te leren, maar wat ik zeker geleerd heb het afgelopen jaar, is dat ik mijzelf in het zonnetje mag zetten en mijn licht moet laten stralen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten